از اعتدال روحانی تا افراط توفیقی

رویکرد حذفی در دانشگاه‌ها، دلیل تحمیلی بودن توفیقی بر دولت اعتدال

یکی از مهمترین انتقاداتی که بر دولت‌های نهم و دهم وارد می‌شد این بود که بسیاری از تصمیمات کلان در آن، نه بر اساس ضوابط مربوطه که اغلب بر مبنای قواعد سیاسی گرفته می‌شد. یعنی آنجاهایی که باید سیاسی تصمیم می‌گرفتند که هیچ، حتی آنجاهایی که مثلا یک مسئله‌ی اقتصادی یا فرهنگی رخ می‌داد نیز بر اساس معادلات دنیای سیاست اعمال نظر می‌کردند.
گروه سیاسی-سیدمجتبی نعیمی: کاری به صحت و سقم این ادعا نداریم. اما حالا دنیا چرخیده و چرخیده و نوبت به منتقدان دو دولت‌ پیشین رسیده تا افسار قوه‌ی مجریه را در اختیار بگیرند. و مسلما اولین توقعی که از ایشان می‌رود این است که ایرادات وارده بر دیگران را که خودشان بلندگویش بودند، مرتکب نشوند.‌ یعنی اگر قرار است در جایی ضوابط علمی مبنای تصمیم‌گیری قرار بگیرد، قبیله‌ای تصمیم نگیرند. یا در حوزه‌ی اقتصاد٬ عالمانه و مشفقانه عمل کنند٬ نه منفعت‌جویانه و ...

به گزارش بولتن نیوز، اما انگار منتقدان دیروز و مدیران امروز٬ در بعضی از وزارتخانه‌ها مثل اسلاف خویش عمل کرده و باز هم تصمیمات سیاسی و قبیلگی را جایگزین تصمیمات تخصصی و کارشناسانه کرده‌اند. مثال بارزش٬ همین عزل و نصب‌های صورت گرفته در وزارتخانه‌ی علوم است.چه بسیار روسای دانشگاهی که در این دو ماه اخیر به کرات تغییر کرده‌اند و جای حرف و حدیث‌های بسیاری را به جا گذاشتند.

حالا باید از سرپرست وزارت علوم که بعید به نظر می‌رسد بتواند دوباره وزیر این وزارتخانه شود پرسید: آقای توفیقی، چه توجیه علمی و کارشناسانه‌ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها دارید که چنین عزل و نصب‌هایی را انجام داده‌اید؟ به طور مثال، رئیس دانشگاه علامه با چه دلیل مدیریتی و با چه سلسله مراتب علمی تغییر کرده است؟ و یا رئیس دانشگاه آزاد که تغییرش صدای نمایندگان مجلس را نیز در آورده همچنین.

راستش را بخواهید، هرچقدر که سعی می‌کنیم نمی‌توانیم دلایل سیاسی را در مسائل حادث در این وزارتخانه‌ی علمی نادیده بگیریم. اصلا گیریم که روسای قبلی، بدون بلیط سوار اتوبوس دولت شده بودند. آیا واقعا روسای فعلی، بلیط معتبری برای نشستن بر صندلی دولت دارند؟ آیا یادتان می‌آید که چقدر دولت‌های نهم و دهم را به عدم کارشناسی دقیق در حوزه‌های تخصصی متهم می‌کردید؟ آیا یادتان می‌آید که انتصاب‌های دانشگاهی زمان احمدی‌نژاد را بیشتر سیاسی نامیدید تا علمی؟ آیا حالا خودتان کارشناسانه عمل کرده‌اید؟ واقعا معلوم نیست کی قرار است روسای دانشگاه‌ها در ایران، براساس سطح کیفیت علمی‌شان انتخاب شوند و نه برمبنای گرایش‌های سیاسی و یا معیارهای قبیلگی.

 

البته ضرر چنین رفتارهایی تنها به یک وزارتخانه و زیرمجموعه‌هایش خلاصه نمی‌شود. چون اولین سوالی که بعد از درک عزل و نصب‌های غیرکارشناسانه و سیاسی رخ‌داده در وزارت علوم به ذهن انسان متبادر می‌شود این است که آیا واقعا این اتفاق در دولتی به وقوع پیوسته که منادی اعتدال و دوری از افراطی‌گری‌ست؟ چگونه می‌شود در دولت تدبیر و امید و اعتدال، اینگونه بی‌تدبیرانه و افراطی عمل کرد؟ چه تناسبی بین اعتدال‌گرایی رئیس‌جمهور و افراطی‌گرایی سرپرست وزارت علوم وجود دارد؟ باید اعتراف کرد که چنین رفتارهای حذف‌گونه هستند که به ذهنیت "آن مرد با داس آمد" دامن می‌زند و این یکی از بدترین خطراتی‌ست که در شرایط فعلی، شخص رئیس‌جمهور و دولتش را تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد این رویکرد حذفی در دانشگاه‌ها خود بهترین دلیل برای عدم صلاحیت توفیقی در دولت یازدهم باشد. و البته باز هم به نظر می‌رسد تضاد موجود بین رویکردهای کلان رئیس‌جمهور و سرپرست وزارت علوم نشان‌دهنده‌ی تحمیلی بودن توفیقی بر دولت است. تحمیلی که انشالله مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزرای باقی مانده تن به آن نمی‌دهد و دولت را نیز از شر آن رهایی می‌بخشد